Kepentingan Membina Ekuiti Jenama Untuk Perniagaan, Jual Mahal Tapi Masih Jual Manis

   Anda mesti sedar bahawa setiap industri perniagaan mesti mempunyai satu jenama atau jenama yang menjadi peneraju bahagian pasarannya. Malah, kerana popularitinya, pengguna tidak lagi memikirkan harga produk yang dijual dan terus membelinya berbanding produk yang bersaing.

Contoh paling mudah ialah apabila anda ingin membeli mee segera, anda mungkin terus terfikir untuk membeli Indomie berbanding jenama mee segera yang lain. Sama jugak bila nak beli air botol, automatik akan mention Aqua kat pekedai. Nah, beberapa contoh ini adalah asas untuk memahami apa itu ekuiti jenama dan kepentingannya untuk perniagaan.



Melalui ekuiti jenama yang kukuh, perniagaan anda lebih berpotensi untuk mendapat jualan dan disukai oleh pengguna dalam bahagian pasaran tertentu. Tidak kira apa kejayaan produk atau jualan yang dibuat oleh perniagaan yang bersaing, selagi ekuiti jenama dibina dengan kukuh, kemungkinan perniagaan anda masih akan menerajui pasaran.

Jadi, apakah yang dimaksudkan dengan ekuiti jenama ini? Adakah benar peranannya sangat penting untuk jenama perniagaan? Untuk menjawab soalan ini, pertimbangkan ulasan berikut.

Definisi Ekuiti Jenama

Tidak sedikit orang yang menyamakan pengertian ekuiti jenama dengan kesedaran jenama. Walaupun mereka mempunyai persamaan dalam beberapa aspek, kedua-dua perkara itu tidak sama sepenuhnya.

Ekuiti jenama adalah nilai tambah yang dimiliki oleh syarikat atau jenama berbanding pesaing. Nilai ini dapat dilihat daripada nama jenama yang lebih dikenali oleh pengguna. Ekuiti jenama atau ekuiti jenama mempunyai nilai yang lebih tinggi daripada kesedaran jenama.

Dalam amalan, semua syarikat mesti berusaha untuk mewujudkan ekuiti jenama yang positif. Sebabnya ialah syarikat yang mempunyai ekuiti jenama yang tinggi akan lebih mudah diingati dan dikenali, serta lebih unggul dari segi kualiti.

Bukan itu sahaja, pengguna biasanya tidak akan berfikir dua kali untuk membeli sesuatu produk yang ditawarkan oleh sesebuah perniagaan asalkan ia mempunyai tahap ekuiti jenama yang tinggi, sama ada harga jualan produk tersebut lebih mahal berbanding pesaing atau tidak. Contoh ekuiti jenama ialah Apple, yang walaupun harga produknya jauh lebih tinggi daripada pesaingnya, pengguna masih setia membeli produk ini setiap kali melancarkan produk baharu.

Nilai ekuiti jenama ini boleh dipengaruhi oleh persepsi dan pengalaman pelanggan semasa membeli-belah atau menggunakan produk daripada sesuatu jenama. Jika jenama memberikan pengalaman yang tidak menarik, pelanggan secara beransur-ansur akan beralih kepada jenama pesaing. Dalam erti kata lain, ini adalah petanda bahawa perniagaan mempunyai ekuiti jenama yang rendah.

Peringkat Mencapai Ekuiti Jenama

Ekuiti Jenama ialah timbal balik pengalaman pengguna terhadap sesuatu jenama. Oleh itu, ia memerlukan proses yang panjang dan usaha tambahan supaya ekuiti jenama yang positif dapat dicapai. Terdapat beberapa peringkat supaya ekuiti jenama dapat dicapai, termasuk:

Kesedaran

Pada peringkat kesedaran atau kesedaran jenama, jenama memperkenalkan perniagaannya kepada pasaran sasaran. Kaedahnya boleh berbeza-beza, mulai dari mengadakan acara, iklan, dan juga pameran.

Pengakuan

Pada peringkat kedua, perniagaan telah mendapat pengiktirafan jenama. Peringkat ini bermakna pelanggan secara beransur-ansur mengenali dan mengenali kewujudan perniagaan atau jenama. Pelanggan biasanya akan dapat mengenali jenama apabila mereka melihatnya di tempat awam, kedai atau internet.

Ujian

Seterusnya ialah peringkat percubaan, di mana pelanggan menyedari dan mengakui kehadiran sesuatu jenama, dan berminat untuk mencuba produk atau perkhidmatan yang dijual.

Pilihan

Peringkat ini agak penting kerana ia menentukan sama ada sesuatu jenama mampu bersaing dalam industri perniagaan atau tidak. Jika pelanggan mendapat pengalaman yang baik daripada jenama tertentu, mereka pasti lebih suka atau cenderung memilihnya berbanding jenama lain. Sebaliknya, jika mereka tidak berpuas hati dengan produk, perkhidmatan atau perkhidmatan mereka, tidak mustahil pengguna akan beralih kepada pesaing.

Kesetiaan

Peringkat terakhir ekuiti jenama ialah kesetiaan jenama atau kesetiaan. Selepas mendapat satu siri pengalaman yang baik dengan sesuatu jenama, pelanggan pasti akan memilih jenama tersebut dalam jangka masa panjang.

Pengguna akan berasa berat hati untuk berpaling dan menggunakan produk atau perkhidmatan daripada pesaing. Malah perniagaan yang anda jalankan juga berpeluang untuk dicadangkan kepada saudara mara atau orang yang paling rapat dengan pelanggan. Paling penting, kekalkan kualiti produk, perkhidmatan dan perkhidmatan supaya kesetiaan pelanggan tidak runtuh.

Apakah Faedah Ekuiti Jenama untuk Perniagaan?

Kepentingan membina ekuiti jenama bukanlah tentang mencapai keuntungan yang banyak serta-merta. Sebaliknya, intipati ekuiti jenama adalah untuk mewujudkan hubungan jangka panjang dengan pengguna. Selain itu, terdapat beberapa faedah lain ekuiti jenama untuk perniagaan, termasuk:

Mendapat Kesetiaan Pengguna

Ekuiti jenama ialah salah satu daripada banyak cara yang boleh mencapai kesetiaan pelanggan dengan berkesan. Anda mesti mempunyai kenalan yang hanya menggunakan telefon pintar dari jenama tertentu. Malah, dari segi harga dan ciri, produk dari pesaing telefon pintar juga tidak kurang menariknya.

Ya, berdasarkan data, hampir 60 peratus pengguna cenderung membeli produk daripada jenama yang mereka percayai. Atas sebab ini, membina ekuiti jenama adalah penting kerana ia boleh mencipta nilai pelanggan yang positif.

Masih laris walaupun produknya berharga tinggi

Apabila jenama mempunyai ekuiti yang baik, pengguna akan cenderung untuk mengatasi harga jualan produk. Kerana kepercayaan terhadap nilai sesuatu jenama, pelanggan akan lebih setia. Secara tidak langsung, ini akan membuatkan pengguna memahami harga jualan yang tinggi kerana ia mestilah setanding dengan kualitinya.

Pengekalan Pelanggan yang Diperbaiki

Pengekalan pelanggan adalah satu usaha untuk memuaskan hati pelanggan supaya mereka lebih berpotensi untuk kembali menggunakan produk perniagaan anda. Pengalaman yang positif akan memupuk keyakinan pengguna bahawa produk lain yang dilancarkan oleh sesuatu jenama juga mempunyai kualiti yang sama baik. Sebagai contoh, pengguna HP dari jenama Samsung mungkin lebih berminat untuk membeli produk lain yang dilancarkan oleh jenama tersebut. Contohnya, TV atau peti sejuk, dan meningkatkan potensi untuk pesanan berulang.

Kewujudan dan Daya Saing Perniagaan Semakin Kuat

Faedah terakhir ekuiti jenama adalah untuk mengukuhkan kewujudan dan daya saing syarikat. Kesetiaan pelanggan akan menjana permintaan yang tidak pernah berhenti mengalir dan menjana jualan serta keuntungan. Walau bagaimanapun, ini mesti disertakan dengan pembangunan produk dan perkhidmatan agar tidak terlepas inovasi daripada pesaing.

Petua untuk Meningkatkan Ekuiti Jenama Perniagaan

Cipta Produk dengan Kuasa Jualan Tinggi

Pengguna pasti akan membeli sesuatu produk atau perkhidmatan yang mampu memenuhi apa yang diperlukan. Oleh itu, sebelum melancarkan sesuatu produk, pastikan ia mempunyai kuasa jualan yang tinggi, menarik, dan mampu memenuhi keperluan pasaran. Selain itu, bina persona jenama dan cerita jenama yang positif supaya lebih mudah untuk pengguna membiasakan diri dengan jenama perniagaan anda.

Eksperimen dengan Pasaran Sasaran yang Betul

Kemudian, bagaimana anda mengetahui produk yang anda lancarkan adalah mengikut keperluan pasaran? Sudah tentu anda perlu melakukan percubaan ke atas sasaran pasaran yang dimaksudkan terlebih dahulu. Melalui ujian produk ini, perniagaan akan menerima banyak input, cadangan, dan juga kritikan sebagai bahan penilaian untuk meningkatkan kualiti produk yang akan dilancarkan dan mengelakkan risiko kegagalan produk atau pengalaman yang tidak memuaskan daripada pengguna.

Buat Strategi Pemasaran Seberkesan Mungkin

Selepas mempunyai produk yang berkualiti dan kuasa jualan yang tinggi, anda perlu memastikan orang ramai menyedari kehadiran produk tersebut dan meyakinkan mereka bahawa produk itu berbaloi untuk dipilih. Sebab itu perancangan strategi pemasaran yang baik dan berkesan adalah penting untuk dilakukan.

Terdapat beberapa strategi pemasaran yang boleh anda lakukan untuk mencipta ekuiti jenama. Berdasarkan contoh strategi pemasaran daripada Apple, anda mesti boleh menjalankan pemasaran komuniti, mengelakkan persaingan harga yang berlebihan, mencipta persona digital yang ringkas tetapi menarik, dan mengamalkan copywriting yang menarik dan berkesan.

Bina Pengalaman Pelanggan yang Mengenang

Petua terakhir adalah untuk meningkatkan pengalaman pelanggan dengan mengagumkan. Pengalaman pelanggan ini bukan sahaja merangkumi kualiti produk, tetapi juga kualiti perkhidmatan. Dengan pengalaman pelanggan yang terjaga, secara tidak langsung ekuiti jenama akan sentiasa terpelihara dan mendapat banyak ulasan positif daripada pelanggan.

Realisasikan Ekuiti Jenama Secara Positif untuk Kestabilan Perniagaan

Ekuiti jenama ialah strategi yang berkuasa untuk menstabilkan perniagaan dan mencipta peluang untuk kelangsungan hidup jangka panjang. Sebabnya ialah ekuiti jenama bukan berdasarkan keuntungan jangka pendek atau material, tetapi lebih kepada untuk menangkap kesetiaan pelanggan, meningkatkan kewujudan perniagaan, menjamin faedah perniagaan dan peluang untuk pengguna mengulangi pesanan. Jadi, jangan memandang rendah kepentingan membina ekuiti jenama ini demi mewujudkan kestabilan dalam perniagaan anda.

Posting Komentar (0)
Lebih baru Lebih lama