Seperti menunjukkan identiti mereka, semua perniagaan mesti mempunyai jenama atau jenama yang ingin mereka pertahankan. Tanpa mempunyai jenama yang kukuh, pengguna akan sukar untuk menyedari kewujudan sesuatu perniagaan yang sedang dijalankan. Akibatnya, jualan berlaku dengan cara yang tidak berkesan dan keuntungan tidak pernah mencapai sasaran.
Terdapat pelbagai faktor penting yang boleh membentuk persepsi orang ramai terhadap sesebuah perniagaan. Salah satunya ialah identiti jenama yang mungkin masih dianggap remeh oleh sesetengah ahli perniagaan. Malah, faedah membina identiti jenama yang positif boleh mempunyai pengaruh yang penting terhadap kejayaan perniagaan.
Membentuk persepsi adalah perkara penting yang perlu dilakukan oleh setiap syarikat atau perniagaan. Sebabnya, ia boleh menjejaskan nilai atau nilai yang ingin anda berikan kepada penggunanya. Bukan itu sahaja, melalui identiti jenama jenama perniagaan anda menjadi lebih unik.
Dengan cara itu, jenama perniagaan anda mempunyai sesuatu yang membezakan dan memberikan keunikan yang tidak dimiliki pesaing. Jadi, apakah maksud identiti jenama dan pengaruhnya terhadap perkembangan perniagaan? Nah, untuk menjawab soalan ini, pertimbangkan ringkasan berikut, ya!
Definisi Identiti Jenama
Sebelum memulakan perbincangan tentang faedah dan cara membentuk identiti jenama, anda mesti terlebih dahulu memahami maksud istilah tersebut. Secara umumnya, pengertian identiti jenama ialah satu set elemen dalam syarikat yang mampu menggambarkan imej atau persona yang betul kepada penggunanya.
Apabila perniagaan dapat mengukuhkan identiti jenamanya, lebih ramai orang akan mengenalinya. Malah, pelanggan boleh menjadi sangat setia kepada jenama yang mempunyai identiti yang kukuh kerana mereka sudah mempunyai persepsi positif terhadap jenama tersebut. Dalam erti kata lain, selain daripada menjadi pembeza atau nilai unik yang tidak dimiliki oleh pesaing, identiti jenama ini juga boleh digunakan sebagai cara untuk syarikat meningkatkan kesetiaan pelanggan.
Malangnya, walaupun mempunyai manfaat penting untuk perniagaan atau syarikat, tidak sedikit orang yang masih keliru antara penjenamaan dan identiti jenama. Istilah penjenamaan cenderung lebih umum dan mudah diingati. Walau bagaimanapun, berbeza dengan identiti jenama, penjenamaan merujuk kepada amalan pemasaran yang membentuk jenama secara aktif.
Sebaliknya, identiti jenama adalah semua elemen yang dicipta oleh syarikat untuk menjadikannya kelihatan unik dan berbeza daripada pesaingnya. Dengan cara itu, persepsi khas pengguna akan dibuat. Beberapa elemen identiti jenama adalah logo, reka bentuk, warna, dan pelbagai perkara lain.
4 Cara Membina Identiti Jenama
1. Buat Penyelidikan Pasaran
Menjalankan penyelidikan pasaran merupakan langkah yang mesti diambil oleh syarikat sebelum memulakan rancangan dan strategi dalam membina identiti jenama. Fahami siapa sasaran pasaran sebenar perniagaan atau jenama yang anda cuba bina. Ketahui juga cara pengguna melihat produk dan perkhidmatan yang ditawarkan oleh perniagaan anda.
Kemudian, lakukan analisis dan penilaian yang mendalam tentang keadaan perniagaan pesaing dan cuba bongkarkan strategi yang mereka gunakan untuk membangunkan perniagaan mereka. Dalam erti kata lain, penyelidikan pasaran ini boleh menunjukkan siapa yang disasarkan jenama anda, perkara yang mereka mahukan dan strategi yang pesaing sedang amalkan. Hanya dengan itu anda boleh merancang strategi terbaik dan paling optimum untuk dilaksanakan.
2. Tentukan Nilai Khas Jenama
Perkara seterusnya yang perlu anda lakukan semasa membina identiti jenama ialah menentukan nilai tersendiri dan unik kepada jenama. Contohnya, visi, misi dan nilai yang ingin diberikan oleh perniagaan kepada pengguna. Ini secara tidak langsung boleh menjejaskan persepsi atau pandangan pengguna terhadap perniagaan anda. Selain itu, dengan menetapkan nilai tersendiri untuk disampaikan kepada pengguna. Ini juga boleh menjadi asas dalam menentukan strategi untuk meningkatkan identiti jenama perniagaan.
3. Merangka Strategi Sasaran
Membina identiti jenama tidak boleh dilakukan serta-merta dan tanpa strategi yang betul. Ia memerlukan konsistensi yang tinggi dan masa yang lama supaya identiti jenama dapat dibina dan disampaikan mengikut sasaran kepada pengguna. Untuk itu, anda perlu membangunkan pelan supaya identiti jenama anda dapat menjangkau pengguna dari pelbagai kalangan.
Antara strategi yang boleh dilakukan ialah menggunakan media sosial yang betul dan paling berkesan untuk mencapai sasaran pengguna anda. Melalui platform ini, anda boleh menyampaikan kempen yang relevan dan menarik dengan nilai yang anda cuba sampaikan.
4. Reka Bentuk Semenarik Mungkin
Reka bentuk jenama mampu memberikan elemen yang menyerlah agar identiti jenama dapat dicipta secara positif. Oleh itu, perniagaan perlu membuat reka bentuk jenama semenarik mungkin.
Pertimbangkan semua perkara yang boleh memberikan nilai dan daya tarikan kepada reka bentuk jenama. Seperti logo, tipografi, bentuk, kombinasi warna, maskot, dan sebagainya. Bukan itu sahaja, anda juga boleh membuat akaun media sosial, laman web, kepada reka bentuk pembungkusan yang kreatif dan tidak dapat dilupakan. Seperti wajah sesebuah syarikat, anda perlu menyediakan logo dengan teliti, kreatif, tetapi masih mampu menampilkan identiti syarikat.
Apakah Faedah Memperkukuh Identiti Jenama untuk Perniagaan?
Lebih mudah untuk Pelanggan Mengenali Jenama
Faedah pertama dan utama dalam mempertingkatkan identiti jenama dengan kuat ialah ia memudahkan pelanggan atau pengguna mengenali jenama atau perniagaan anda secara umum. Kerana, dengan mengenali sesuatu jenama, pengguna akan lebih cenderung untuk membeli produk atau perkhidmatan yang ditawarkan oleh perniagaan atau jenama tersebut. Dengan cara itu, potensi jualan dan keuntungan dapat ditingkatkan.
Meningkatkan Daya Saing Perniagaan
Sekiranya syarikat berjaya mengukuhkan identiti jenamanya, daya saingnya juga akan meningkat. Dengan kata lain, perniagaan anda akan menjadi lebih berdaya tahan terhadap sebarang kejayaan atau inovasi yang dicipta oleh pesaing.
Bukan itu sahaja, jenama yang mempunyai ciri tersendiri juga mampu menjadikannya lebih cepat dikenali oleh pelanggan dan menyokong jenama tersebut. Sudah tentu ini juga memberi lebih nilai kepada perniagaan anda untuk menjadikannya lebih menonjol daripada perniagaan yang bersaing.
Kesetiaan pelanggan
Semua ahli perniagaan atau syarikat mahukan pelanggan yang setia kepada perniagaan mereka. Walaupun begitu, mewujudkan kesetiaan pelanggan bukanlah sesuatu yang mudah untuk dilakukan. Selain mengambil masa yang lama, anda juga perlu berusaha lebih keras agar kepuasan pelanggan sentiasa terpelihara.
Terdapat banyak strategi yang boleh dilakukan dalam menarik pelanggan setia. Salah satunya adalah untuk mengukuhkan identiti jenama perniagaan. Melalui identiti jenama, perniagaan dapat mewujudkan hubungan emosi yang kuat dengan pelanggan mereka. Dengan cara itu, apabila pelanggan berasa terikat secara emosi dengan jenama anda, peluang pengguna untuk menukar hati mereka kepada perniagaan pesaing akan menjadi lebih kecil.
Meningkatkan Keuntungan Syarikat
Jenama yang dikenali ramai dan mempunyai ramai pelanggan setia pastinya lebih berkemungkinan mendapat jualan. Kredibiliti yang dicipta oleh identiti jenama yang kukuh juga mampu membawa masuk pelanggan baharu dengan lebih mudah.
Semakin ramai yang menggunakan produk atau perkhidmatan perniagaan anda, sudah tentu keuntungannya juga akan meningkat. Penjualan, pengiklanan dan aktiviti pemasaran lain juga akan menjadi lebih mudah kerana jenama itu sudah mempunyai nama. Jadi, walaupun perniagaan baru mengeluarkan produk baru, pelanggan akan segera memberi perhatian kepada produk tersebut dan berminat untuk membelinya.
Tingkatkan Potensi Kejayaan Perniagaan dengan Identiti Jenama
Identiti jenama sememangnya dimasukkan sebagai salah satu daripada pelbagai faktor penting yang boleh meningkatkan potensi perniagaan untuk mencapai kejayaan. Dengan membina identiti jenama yang kukuh, perniagaan menjadi lebih mudah dikenali oleh pengguna dan bersaing dengan pesaing mereka, serta menarik pelanggan setia sambil meningkatkan keuntungan perniagaan. Jadi, jika anda mahu perniagaan anda berjaya, pastikan anda memahami apa itu identiti jenama dan petua untuk membinanya di atas, OK!