Ada kalanya ketika menjalankan perniagaan, ada beberapa istilah yang menjadi terlalu umum sehingga lupa apa maksud atau kepentingan istilah tersebut. Kesibukan seharian, usaha untuk memberikan kejayaan dalam perniagaan dan mengembangkannya boleh menjadi gangguan yang membuatkan seseorang lupa maksud sesuatu kata kunci. Salah satunya mungkin maksud istilah inovasi produk.
Bagi setiap ahli perniagaan, inovasi produk sememangnya satu istilah yang tidak boleh dilupakan. Sebabnya, inovasi produk adalah satu aktiviti yang sangat mempengaruhi tahap kemungkinan atau potensi sesebuah perniagaan itu mampu berkembang dan mencapai kejayaan. Tanpanya, perniagaan hanya akan bergerak secara berterusan, dan beransur-ansur terhakis oleh persaingan perniagaan yang sengit daripada pesaingnya.
Inovasi produk amat diperlukan dalam perniagaan untuk membangunkan dan mencipta lebih banyak faedah dan kesan positif terhadap prestasi perniagaan. Bukan sahaja perniagaan yang menjaja sesuatu produk, perniagaan yang terlibat dalam perkhidmatan juga pastinya memerlukan inovasi agar mampu menarik lebih ramai pengguna dan mengekalkan pelanggan sedia ada.
Dalam erti kata lain, inovasi mampu merapatkan perniagaan anda untuk dapat mencapai pelbagai faedah dan membangunkannya. Oleh itu, bagi anda yang mungkin tidak memahami sepenuhnya apa itu inovasi produk dan tujuannya dalam perniagaan, pertimbangkan penjelasan berikut.
Definisi Inovasi Produk
Inovasi produk adalah usaha yang dilakukan oleh pelaku usaha dalam memperbaiki, memperbaiki, dan juga mengembangkan produk yang telah dihasilkan dan dijual selama ini. Dalam hal ini, apa yang dimaksudkan dengan inovasi produk tidak selalu berkaitan dengan barang atau objek. Tetapi, ia juga boleh dilakukan dengan menambah baik perkhidmatan dalam perniagaan atau perniagaan.
Berdasarkan Undang-undang No.19 Tahun 2002, inovasi produk disifatkan sebagai satu siri perkembangan melalui penerapan sains dan teknologi terhadap sesuatu produk. Berlakunya inovasi produk ini juga boleh disebabkan oleh beberapa perkara, antaranya hasil maklum balas atau input daripada pengguna, gabungan perkara yang telah wujud sebelum ini, sehinggalah kemunculan penemuan baharu.
Aktiviti ini hendaklah dijalankan secara berterusan agar produk sentiasa dapat dibangunkan. Dengan cara itu, kualiti produk akan meningkat sehingga akhirnya mencapai kesempurnaan.
Apakah Tujuan Inovasi Produk?
Dalam menjalani kehidupan, setiap orang dituntut untuk dapat mengembangkan kebolehan masing-masing agar menjadi individu yang lebih berkelayakan daripada sebelumnya. Perumpamaan ini betul-betul sama dengan tujuan inovasi produk. Dengan berinovasi, terdapat beberapa matlamat yang ingin dicapai oleh usahawan, antaranya:
Meningkatkan Kualiti dan Daya Tarik Produk
Matlamat inovasi produk yang paling biasa adalah untuk meningkatkan kualiti dan daya tarikan produk itu sendiri. Lama kelamaan dan perkembangan zaman, sesuatu barang yang telah lama dicipta akan menjadi semakin usang. Puncanya kerana keperluan pengguna hari ini tidak lagi mampu dipenuhi oleh produk tersebut secara optimum.
Sebab lain ialah inovasi produk mampu memberikan ciri tambahan yang boleh meningkatkan daya tarikan produk. Sesuatu barang atau perkhidmatan yang mempunyai kelebihan atau ciri baharu pastinya akan mengatasi produk lain yang jumud dan pastinya digemari oleh lebih ramai pengguna.
Memenuhi Keperluan Pengguna
Sesuatu perniagaan boleh bertahan jika keperluan pengguna sentiasa ada. Sebaliknya, pengguna pastinya akan terus menuntut pengeluar produk atau pemilik perniagaan untuk terus meningkatkan kualiti produk mereka agar keperluan pengguna dapat dipenuhi dengan lebih optimum. Permintaan daripada pengguna inilah yang memaksa usahawan untuk sentiasa berinovasi produk.
Contoh inovasi produk ialah perkhidmatan ulang-alik yang tidak lagi menggunakan motosikal, tetapi juga kereta atau bas. Puncanya mungkin kerana pelanggan perniagaan ulang-alik menuntut keselesaan bagi mengelakkan panas matahari atau risiko hujan. Tambahan pula, perniagaan kulinari juga perlu berinovasi dan mengikuti perkembangan zaman dengan menawarkan produknya secara dalam talian melalui pelbagai aplikasi.
Cipta Pecah Baru dalam Pasaran
Melalui inovasi, ahli perniagaan juga mampu mencipta kejayaan baharu dalam pasaran malah mencipta pasaran baharu. Kerana ia berinovasi, produk tersebut pastinya mempunyai ciri dan perkembangan baharu serta mampu menarik kuasa beli orang ramai.
Ia tidak selalu merujuk kepada menambah ciri dan meningkatkan kualiti, inovasi juga boleh dilakukan dengan mengurangkan beberapa ciri untuk mendapatkan kelebihan lain. Sebagai contoh inovasi produk, tidak jarang pengeluar telefon pintar mengurangkan kapasiti memori atau kualiti kamera supaya harga jualan produk mereka menjadi lebih berpatutan. Dengan cara itu, produk ini akan dapat memasuki pasaran pengguna baharu yang mengintai telefon pintar pada harga yang lebih selesa di dalam poket mereka.
Bantu Kembangkan dan Gunakan Cerapan dan Keupayaan
Selain itu, inovasi produk juga bertujuan untuk mengaplikasi dan mengembangkan keupayaan dan pandangan pemilik perniagaan. Sememangnya, kerana inovasi tidak boleh dilakukan tanpa wawasan atau kebolehan yang baru dan luas.
Usahawan akan cuba mengaplikasikan pengetahuan dan kebolehan mereka kepada produk mereka. Jika ternyata ia masih tidak membuahkan hasil seperti yang diharapkan, pemilik perniagaan sudah tentu perlu menambah lebih banyak pandangan daripada pelbagai sumber dan terus menjalankan eksperimen yang diperlukan.
Gantikan Perkhidmatan atau Produk Lapuk
Anda pasti pernah terjumpa produk atau perkhidmatan yang tiba-tiba tidak lagi dihasilkan oleh perniagaan. Ini kerana pemilik perniagaan merasakan produk tersebut sudah ketinggalan zaman dan tidak lagi mampu bersaing dengan produk pesaing atau tidak menarik minat pengguna sasaran mereka untuk membeli secara berkesan dan menguntungkan. Sebab lain mungkin pemilik perniagaan itu sememangnya telah membuat inovasi produk serupa dengan pembungkusan yang lebih menarik dan membangkitkan kuasa beli.
Sekali lagi, contoh inovasi produk ini boleh didapati di beberapa pengeluar telefon pintar. Selepas beberapa tahun selepas dikeluarkan, beberapa siri telefon pintar pastinya akan dihentikan dan digantikan dengan siri telefon pintar terbaru dengan spesifikasi dan ciri yang lebih layak. Walau bagaimanapun, perlu diingatkan bahawa matlamat inovasi produk kekal fungsi utama produk yang diganti.
Menjadikan Produk Lebih Cekap
Akhir sekali, tujuan inovasi produk adalah untuk menjadikan produk lebih cekap. Dengan inovasi, produk akan dapat melaksanakan peranannya dengan lebih tepat dan tidak membuang banyak masa. Seperti aplikasi teksi motosikal dalam talian, yang bukan sahaja menawarkan perkhidmatan mengambil dan menghantar penumpang, ia kini mempunyai pelbagai ciri tambahan seperti penghantaran makanan, penghantaran membeli-belah, dan sebagainya.
Penambahan ciri-ciri tersebut tentunya menjadikan penggunaan aplikasi teksi motosikal dalam talian jauh lebih berkesan untuk digunakan oleh pelanggan. Dengan cara itu, pelanggan tidak perlu rumit dan membuang banyak masa mencari aplikasi yang mampu memenuhi semua keperluan ini.
Faedah Inovasi Produk untuk perniagaan
Faedah inovasi produk adalah untuk memastikan perniagaan terus berdaya saing dan secara tidak langsung memberi manfaat dalam meningkatkan nilai atau nilai syarikat pembuatan. Dengan terus berinovasi, seorang usahawan akan lebih berpotensi untuk mengalahkan pesaing perniagaannya.
Selain itu, melalui inovasi, sesuatu produk akan lebih dikenali oleh pengguna sasarannya dan memperoleh bahagian pasaran yang lebih besar.
Panjangkan Hayat Perniagaan Anda dengan Inovasi Produk
Intipati inovasi produk pada asasnya adalah untuk memastikan sesebuah perniagaan itu mampu bertahan di tengah-tengah persaingan industri. Inovasi produk boleh dilakukan dengan pelbagai cara, bermula daripada meningkatkan kualiti produk secara umum mengikut keperluan pasaran, menambah baik perkhidmatan perniagaan, dan sebagainya. Matlamatnya tidak lain adalah perniagaan tidak ditinggalkan oleh pelanggannya sehingga masih mampu menjana jualan dan keuntungan mengikut jangkaan.